Idag lämnade jag in min bil för att byta lampor. Har man en Mazda 3 som jag har så kan man inte göra det själv utan en verkstad måste göra det åt en. Jag har betalat allt från någon hundralapp till sju hundra kronor som högst. Eftersom jag har flyttat så tänkte jag försöka värna om det lokala och ge mitt stöd till en verkstad i närheten.
Jag var beredd på att det skulle vara kanske dyrare än i en stor verkstad, jag räknade med att priset kunde bli nästan vad som helst. Men ack så jag bedrog mig. Min trevliga mekaniker var precis så som jag önskade mig. Han tog betalt en hundralapp och så sa han: – Välkommen åter! Gissa om jag kommer vara en trogen kund? Jag frågade om han gör allt med bilar och inser att han kan hjälpa mig med allt förutom plåt och glas.
För det är så att om man bygger sin verksamhet på relationer handlar det om att ta betalt men rätt betalt. Det vill säga att när saker och ting tar tid, då skall man också ta betalt för det. I detta fall tog det honom en kvart så han menade om han kan göra dessa små saker så bygger han en relation med mig. Vilket gör att när det blir större problem som också kommer kosta mer så kommer jag fortfarande komma tillbaka till honom. Precis så är det. Jag kommer komma tillbaka med min bil. Jag har fullt förtroende för en hantverkare som levererar och som gör det med service. Det känns seriöst.
Så nu har jag hittat mig en bilmekaniker. Nästa steg är att hitta en bra snickare. Det kan man alltid ha nytta av när man har ett hus.