Monopol – är det en fördel för kunderna?

Jag har funderat en del på monopol och hur det har påverkat mig som konsument. Är det en fördel för mig som kund? Eller är det en nackdel?
Varför funderar jag på detta nu? Jo, jag märker hur post försvinner, den kommer aldrig fram. Jag förundras över detta. Jag kan med andra ord inte lita på Posten. Är det Posten, eller är det något annat bolag som transporterar post till mig? 1993 startade avregleringen av Posten och 1994 startades Posten AB där svenska staten är ägare. Men det som hände var att även andra företag fick möjlighet att leverera post och reklam.

För mig som konsument har detta inneburit att jag har inte någon kontroll över vem som levererar min post till mig. Jag vet att jag inte betalar mer än tidigare. Det är ungefär samma pris. Posten har lagt ner alla sina kontor och numera finns det postombud lite var som helst. Detta är bra att jag enkelt kan hämta eller skicka paket. Men det jag undrar över är den post som skickas till mig eller som jag skickar i form av brev. Kommer den verkligen fram? Flertalet gånger har jag inväntat brev eller räkningar som verkligen inte har kommit fram.

Detta har pågått i flera år. Vem skall jag klaga på? Eller till? Jag ringer Posten, de säger att de inte kan ta ansvar för allt då jag inte har något som de kan spåra. Jag ringer en del andra bolag som jag har fått namn på från Posten, som inte heller kan hjälpa mig. Min fråga blir då klockren. Vem är då ansvarig för att min post inte kommer fram? Är det då värt att ha en så viktigt samhällstjänst som inte fungerar bara för att det skall vara fri konkurrens? Är inte kunderna det viktigaste?

Jag kan tänka mig att betala 5 kr extra i porto om jag fick en bekräftesle på att mitt brev kom fram. Att jag kunde följa det antigen om det är jag skickar eller om något skickas till mig. Nu i denna värld som är full av nyteknik så borde man väl kunna hitta på ett bra sätt. Jag menar kan man sätta in ett RFID i lakan så tvätterier kan ha koll på hotellens tvätt så borde väl ett ynka litet brev kunna komma rätt?

Kanske är det bara jag som irriterar mig på detta? Kanske är det bara jag som vill få min post. Eller är det så att andra inte ens tänker på det?

2 svar på ”Monopol – är det en fördel för kunderna?”

  1. Mycket bra inlägg !!!, jag säger som den gamle farbrorn i den gamla postreklamen ”det var bättre förr när posten fanns” el nåt liknande http://www.youtube.com/watch?v=srrSZNR3sPs

  2. @Rosie hahaha 😉 den var bra!! Tack snälla du! 🙂

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.