Bakgrund
Jag har aldrig  brytt mig om hur mycket jag har vägt. Så länge jag inte har haft ont eller några andra problem så har det varit viktigare för mig att bara må bra. Jag älskar mat! Om man följer mig på Instagram, FlickR så inser man att är det inte mina katter jag fotar så är det mat. Jag har nog alltid också älskat mat. Har från barndomen blivit uppfödd med god mat och på den vägen är det. Vad jag inte visste då som jag vet nu är att jag:

  • Är laktosintolerant
  • Känslig för kolhydrater
  • Vid stress så får jag stora problem med ämnesomsättningen

I somras hände det något roligt när jag var utomlands. Jag ställde mig på en våg, hade inte gjort det på över ett år, eller det var faktiskt mer rättare sagt 21 december 2010. Då vägde jag – 105.4 kg och med en BMI på 42.3. Jag har under åren inte tänkt så mycket på vad jag har vägt utan trott att det är väl typ samma. Nu vägde jag 95 kg. Jag blev väldigt förvånad och skrattade lite, tänkte det kanske är något fel på vågen. Beslutade mig ändå för att när jag kom hem skulle jag väga mig på min våg. Den samma våg som hade visat 105.4 kg, skulle den visa ett bra resultat nu? När jag kom hem efter en skön semester visade vågen 99.6 kg. Då och först då kände jag mig otroligt peppad på att se vad kan jag göra för gå ner några kilo till?

Jag började med att utforska på nätet om vilka bantningsmetoder som fanns. Jag var inte ute efter något kortvarig bantningsmetod utan efter något som jag kan fortsätta med under en väldigt lång period. Något som kan bli en del av min nya livsstil. Jag läste på om LCHF (Low Carb High Fat) och kände att detta kunde kanske vara något för mig.

Jag började med att äta strikt de två första veckorna. Sedan har jag mer och mer hittat nya recept som har bytt ut gammal kost och äter jag ute försöker jag alltid att välja ett alternativ där jag kan välja bort pasta, ris, potatis eller bröd. Från 5 augusti till nu har jag endast ”syndat” med 4 måltider  varav ingen av de måltiderna ser ut som förr i tiden. Väljer jag att äta något så vräker jag inte på med allt utan väljer bort annat. Så har jag aldrig tänkt förr. Nu tänker jag så hela tiden och det känns skönt att ha kontroll över vad jag äter och när jag äter.

Under vecka 3-4 blev jag sjuk och tappade farten, dock så fortsatte jag och äta rätt, men min plan att börja motionera har inte kommit i gång då jag har sedan dess haft en rethosta som jag inte har blivit av med. Men så fort den har släppt så kommer jag starta upp med träningen.

Men för att lyckas med min viktkamp så måste man ju ha mål. Jag har ett sådant jag skall ner 21.3 kg till. Det kan låta ofantligt mycket men jag tycker inte det. Känns helt rimligt och delar man in det i fyra delar så är det  drygt 5 kg per delmål. Än är jag inte nöjd för jag tycker inte att syns så mycket varken på kläder eller när jag tittar i spegeln, men nu har jag som sagt bara följt min våg. Nästa steg är att skapa lite muskler också och då förstår jag att min vikt kommer först gå upp lite för att sedan gå ner igen. Men jag vill ju inte få massa slappt skinn sedan när jag är klar.

Nu känner jag att den stora viktkampen har börjat för det är nu som jag måste börja kämpa lite. Innan har allt bara gått som en dans utan några som helst problem. Är det någon som har LCHF recept som de vill dela med sig av så tar jag tacksamt emot det då jag numera alltid pysslar i köket!