Sociala medier är ingen gratis reklamkanal!

Jag har sysslat med det som vi till vardags kallar sociala medier sedan 2006 på ett eller annat sätt. Det vill säga både inom jobbet samt som privatperson, som användare. Det finns saker många företag gör hel fel. För det första tror de att sociala medier är en enkel gratis reklamkanal och detta är den enkla vägen ut på att synas och höras. Men är det så?

Mitt svar är NEJ!

Varför?
Jo, för även det är kan vara gratis att annonsera så bör ett företags sociala närvaro vara genomtänkt och blandat med sponsrade och organiska inlägg. Detta kräver en del resurser som arbetar med det och det är ju faktiskt inte gratis. Om vi backar lite och går tillbaka i historien kring hur det var från början med sociala medier.

När sociala medier började bli intressant för företag fanns heller inga bra modeller för hur man skulle kunna betala för att skapa sig relevant synlighet. Facebook och twitter var gratis kanaler för användare – inget var framtaget för företag då. Instagram och Snapchat fanns inte ens då kan ju tilläggas. Men som företag kunde du arbeta med tre parametrar:

  • Få så många som möjligt att följa dig på sociala medier
  • Få så många som möjligt att gilla det du skriver
  • Få så många som möjligt att dela det du skriver

I och med detta så började företag med megafon-taktiken. Vi skriker ut så mycket som möjligt överallt så tvingar vi användarna att lyssna på oss. Alltid är det någon som reagerar.

Vad hände sedan?
De första åren fungerade det. Men sedan började det hända saker i och med att olika sociala medier började få fram olika annonseringsmöjligheter. Nu kunde företag börja rikta sin kommunikation mot mer specifika målgrupper och med olika syften. En del företag var snabba och började använda detta och fick med det bättre konverteringar (antal besökare, leads, köp eller nu det som var målet med ”annonsen”). Företagen började se över hur de kunde målgruppsanpassa sina annonser genom köpta och organiska inlägg inom de olika sociala medierna.

En del företag är bättre än andra på detta och de som är bra lägger ner enormt mycket tid (vilket är det samma som resurser) för att få detta så bra som möjligt. Allt för att skapa så relevanta annonser som möjligt.

Även om sociala medier fortfarande är en ”billig” annonskanal så kräver den mer på ett annat sätt än de traditionella reklamkanalerna så som tv, tidningsannonser, banner annonser osv. Den kräver uthållighet och genomtänkt strategi och taktik.

Det måste finnas en bra tanken bakom det och framför allt ska man lyckas måste det finnas en tydlig röd tråd med ett budskap som engagerar och inspirerar blivande eller befintliga kunder till att agera. Jag gillar sociala medier, jag gillar att vi som kunder enkelt kan sprida det vi tycker är bra och även det vi tycker är mindre bra. Jag gillar också bra reklam. Jag gillar reklam som är anpassat utifrån mig som individ.

Jag brukar alltid ta upp ett bra exempel som jag fortfarande inte har sett men som jag önskar mig. Med tanke på hur aktiv jag är med mina katter på nätet borde jag få fler erbjudande kring kattmat, kattsand, kattleksaker än vad jag får idag. Jag borde kunna få preumerationer på det som jag köper nästan månadsvis för att bygga upp min lojalitet som kund. Än har jag inte fått det utan får reklam från olika djuraffärer på diverse olika saker för kaniner, hundar och andra smådjur. Självklart får jag även reklam för katter, men det är inte specifikt utan det märks att detta är för alla grupper som har eller är intresserade av djur. Lika väl är det ingen som frågar mig vad jag vill ha för reklam. Om jag har några specifika djur som jag är mer intresserad av eller inte. Företagen tar mig förgivet att jag är intresserade av husdjur men inte mer än så.

Storytelling är viktigare än vad man tror!
För att få ihop den röda tråden är content marketing och storytelling viktigare än någonsin för att skapa nyfikenhet, inspiration och framför allt relevans. Att få ta del av en historia och kunna följa produkten/tjänsten och företaget är viktigare än någonsin. I allt mediabrus som är måste relevansen lyftas och prioriteras. Framför allt det hjälper oss kunder att stå för de beslut som vi står inför och hjälper oss att ta rätt beslut i rätt situation.

Lyckad storytelling och genomtänkt content marketing strategi ger företaget inte bara lojala och nöjda kunder. Den skapar även ambassadörer i kunderna. De har valt dig som företag utifrån det du har presenterat samt de har en historia att berätta vidare till sina vänner och bekanta. Du som företag har serverat dem inte bara en utan flera bra anledningar till varför man ska välja just dig och de berättar gärna detta vidare.

Det gamla tänket kring att en nöjd kund är alltid en återkommande kund och är otroligt värdefull kund gäller fortfarande. Oavsett om vi är på sociala medier eller inte.

Sammanfattning

  • Reklam på sociala medier kostar pengar! (Resurser framför allt)
  • Genomtänkt content marketing strategi och taktik är ett måste
  • Tydliga och enkla budskap som hänger ihop (röda tråden)
  • Relevans för kunderna!
  • Sluta använda megafon! (ingen kommer lyssna på dig och tillslut så försvinner en hel del följare för att du inte har gjort allt det som står överst i sammanfattningen)

Hur ser ni på detta med sociala medier? Har ni några favoritföretag som ni tycker arbetar med detta på ett bra sätt? Eller har ni exempel på företag som borde gå en utbildning i hur de skulle kunna bli bättre?

5 svar på ”Sociala medier är ingen gratis reklamkanal!”

  1. Bra skrivet!
    Har förmånen att få arbeta i en organisation som tar sociala medier på allvar. Vi lär oss varje dag.

  2. Hej Suzanne! Bra rutet. Jag upplever att det är mycket slentrian i företags uppdateringar. De vill inte prata med mig. Bara att jag ska köpa. Det finns mycket kvar att göra.

  3. @Maria tack! Så skönt att ni aktivt jobbar på ett bra sätt med sociala medier och tar det på allvar 😀

  4. @Ingela Tack för din feedback, jag håller med dig på alla plan 😀

  5. KIT är ett bra exempel

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.