Varför gör ni det så svårt, Postnord?

Ibland undrar jag om det är så att företag inte vill ha kunder. Ifall de förbindas av att bara tjäna pengar, ser kortsiktigt utan att ens lyfta blicken och se möjligheter: att med nöjda kunder kommer garanterat mer intäkter och med det ökad försäljning.

Jag gillar egentligen inte och handla men ibland måste man. När det gäller kattmat och kattsand brukar jag handla av Zooplus via internet. Detta för det har varit smidigt, jag kan beställa när jag har tid och de levererar enda fram till dörren. Med tanke på att både kattman och kattsand väger en hel del känns det skönt och slippa kånka på allt.

Jag började redan 2013 handla av Zooplus via internet och under alla dessa år har det fungerat riktigt bra. Zooplus har flera olika distributörer men jag valde Postnord och har hittills varit väldigt nöjd. Tills nu. (Måste tillägga att mannen som har kört hit har alltid varit trevlig och duktig så han får inte ta åt sig av denna feedback).

I och med att jag började få hem varorna fick jag fylla i ett papper på att jag godkände att varorna fick lämnas utanför min dörr om jag inte var hemma. Med tanke på att mina paket väger ca 30 kg så är det inget som är stöldbegärligt. Jag är medveten om riskerna. Det har bara varit någon gång när det varit en vikarie som det har krånglat, annars har det fungerat smärtfritt.

Men vad var det som hände idag? 
Har sedan länge använd mig av Posten/Postnords app där du kan följa ditt/dina paket. Jag beställde varorna onsdag den 25 januari. Fick sedan meddelande via appen att de skapat ett kollinummer/försändelse-id. Eftersom paketet skickas från Tyskland brukar det ta en till två dagar innan det syns i appen att paketet har landat i Sverige.
26 januari klockan 15.21 får jag besked om att paketet är i Toftanäs ( i Skåne har alltså passerat svenska gränsen).
27 januari klockan 05.18 är paketet i Segeltorp (Stockholm).
27 januari klockan 08.30 paketet är på väg och är i Skogås (12 km från där jag bor)
27 januari klockan 09.06 skickar Postnord meddelande via appen att paketet finns i Länna och att de ska återkomma via sms där jag får boka när jag vill få paketet levererat.
27 januari klockan 09.20 sms skickas. Där hänvisas jag att kontakta kundtjänst. I min iver missar jag att se länken som finns i smset. Återkommer om det längre ner.
27 januari klockan 09.25 meddelas jag via appen att Postnord har skickat sms till mig.
27 januari klockan 12.32 ringer jag kundtjänst. Får prata med en jättetrevlig kille som hjälper mig att boka in leverans på måndag. Jag förklarar att detta är första gången som jag måste boka och att jag har sedan tidigare fyllt i papper om att det är ok att lämna paketet utanför dörren. Han bokar in mig och säger att va bra då kan de ju leverera under hela måndagen. Jag säger att det är ok.
27 januari klockan 16.05 får meddelande om att andra paketet i min beställning är nu också på väg. Inser att det kommer också kunna levereras på måndag och ringer därför kundtjänst för att meddela att de kan ju lämna det på samma sätt som det första paketet. Får då prata med en på kundtjänst som säger att nej de får absolut inte lämna paketet utan signering. Jag måste vara hemma. Blir sedan kopplad till transportavdelningen. Den tjej jag pratar med där är trevlig och hjälper mig med första paketet, det kommer alltså komma när jag är hemma på måndag eftermiddag. Det andra paketet kan hon inte göra något åt än utan jag får vänta tills på måndag så ska de ringa upp mig så jag får boka ut det paketet också. Jag påpekar än en gång att det måste ha skett en förändring då detta aldrig har krånglat tidigare. Postnord skyller på leverantören som har ändrat sin tjänst och villkor. Hon säger att jag måste ta upp detta med leverantören.

Efter detta samtal ringer jag upp Zooplus och berättar. Kundtjänst berättar att det är Postnord som har ändrat sina villkor i tjänsten och att jag måste ta det med dem. Typiskt blame-game. Ingen tar ansvar för kunden. Jag blir sur. Jag frågar hur det andra distributörerna fungerar. Nä då kör de bara ut om paketet väger mer än 20 kg. Jaha säger jag . Jag vet ju inte hur leverantörerna packar men jag beställer över 3o kg åt gången fast oftast blir det i två olika paket. Ett på 30 kg och ett på kanske 15 kg. Ja då meddelade zooplus-kundtjänst att det paketet på 30 kg kommer levereras hem till mig och det på 15 kg får jag hämta på utlämningsstället. Jag frågar om jag inte kan signera något så distributör kan lämna utanför min dörr. Nej det gick inte. Ingen erbjöd det.

Kände att jag blev rätt matt. Kanske är dags och prova andra lösningar?

När jag sedan satt och tittade igenom vad som har hänt och tittar jag mer noggrant på smset som jag fick från Postnord. Klickar på länken och där finns en lösning som INGEN har sagt något om! Jag kan boka tid på en landningssida och där också bocka i att jag godkänner att de lämnar paketet utanför dörren utan signering. Varför sa ingen det????

Vad kan man dra för slutsats av allt detta?
Jo, Postnord har gjort en förändring, den är dock inte förankrad då ingen har pratat om den. Antagligen gäller inte mitt gamla intyg längre. De vill ha det digitalt (de håller säkert på med någon digital transformation som det så modernt heter) men har glömt att förklara för både anställda och kunder varför. Att det sedan kommer ut sms så sent så paketet inte hinner lastas med morgonkörningen är också för mig en gåta.

Förr har jag kunnat följa och om paketet har kommit till Segeltorp under natten så har mitt paket till 98% levererats ut till mig samma dag. Nu sitter paketet fast på ett lager hos Posten fyra dagar till.

Jag förstår att kostnader för denna process är otroligt kostsam. Den är absolut inte lönsam. Jag lär ju inte vara den enda som får paket. Med tanke på att e-handel ökar så levereras ju mer paket. Postnord borde ju se detta som ypperligt tillfälle att utveckla sig och effektivisera sig? Tjäna mer pengar med andra ord!

Alla som har hållit på med försäljning vet att lager är en kostnad. I detta fall måste Postnord har stora hallar för att kunna hålla på paketen. För det är så att mitt första paket kommer bo där till på måndag, mitt andra paket kommer dit under morgondagen. Lastbilen kommer gå från Skåne till Stockholm och från Segeltorp på söndag kväll till Länna. Men jag lovar jag kommer få sms på måndag förmiddag om att jag måste boka in en utkörning (tisdag och framåt) för att få mitt andra paket.

Hade jag vetat om att jag ska klicka på länken i smset så kanske jag hade sluppit ringa kundtjänst två gånger och på så sätt hade Postnord även kunnat skära på personalkostnader på telefoningångarna. De är en kostnad. Då hade de kunnat nyttjas till att öka användningen det vill säga arbeta för att få i väg fler paket. Öka lönsamheten. Eller jobbat mer med sälj. Med tanke på all Tradera försäljning och med allt annat som man väljer och sälja/köpa via nätet så finns det hur mycket potential som helst.

Alla dessa tips ger jag gärna gratis till Postnord. De får gärna höra av sig om de behöver mer idéerna. Det enda jag vill ha tillbaka är att de leverera som de gjorde tidigare. Inte krånglar till det. Frågan är om de är intresserade av att utvecklas? Tack för ordet!

Inser att jag har skrivit tips till Postnord tidigare….. kanske de bör se över nya affärsmöjligheter?

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.