Att byta webbhotell

DSC_0388

Gräset är inte grönare på andra sidan, det är ett svenskt ordspråk som stämmer så bra överens om vad jag har gått igenom de sista månaderna när det gäller att byta webbhotell.

Jag har haft Binero sedan 2007 och har varit väldigt nöjd kund. Men de sista åren har jag haft massa driftproblem och mina sajter har fått flera attacker mot sig vilket inte alls var fallet innan. Jag började känna mig otrygg med att ha ett webbhotell där jag inte vet om jag kan lita på att mina sajter är uppe eller inte.

Allt började med att vi skulle migras till ny plattform. Detta hade Binero berättat i väldigt god tid, men sedan dess har det inte varit riktigt bra. Har det inte varit så att sajten har legat nere har det alldeles för många gånger varit så svartiden på sajten varit alldeles för lång. Det började bli ohållbart. En förändring var tvungen till att ske så nu började jag söka efter ett nytt webbhotell.

Fick många bra tips via Facebook och valde sedan FS Data då de hade flytthjälp. Många hade rekommenderat dem och då kändes detta som ett bra alternativ. Det första jag gjorde var att ta kontakt med dem då jag hade 46 domäner varav ett tjugotal var befintliga wordpress-sajter. För att flytten skulle gå smidigt ville jag veta vad jag kunde göra för att underlätta samt om när allt skulle vara klart.

Min första kontakt med FS Data var den 8 april. Tanken var att FS Data skulle under en månad flytta över allt från Binero till dem. Jag skickade in listor med all information kring mina domäner, jag väntade och jag väntade. Jag mailade och jag ringde. Jag fick olika svar, jag fick inga svar på när detta skulle vara klart. Någon var på semester, någon visste inte vad jag pratade om. Jag har sedan början av maj haft kontakt med dem via telefon samt via deras supportmail hur många gånger som helst för att få allt att funka så som jag har tänkt mig.

Det jag blev besviken över är inte själva servicen i sig, de är alltid trevlig när jag pratar med dem utan att de verkar inte ha någon koll på vad som skall göras eller heller hur de skall informera mig som ny kund vad som gäller hos dem. Det finns en hel del saker som jag själv kunde göra hos Binero som jag själv inte kan göra hos FS Data, Exempelvis så kan jag inte styra domänerna hur jag vill utan detta måste de göra. Jag måste alltså alltid kontakta dem så de lägger upp dem till mitt konto och sedan så styr de dem till rätt mapp på mitt webbhotell. Jag kan heller inte sätta upp e-postkonton själv utan måste kontakta dem så de aktiverar de domäner som jag vill ha e-post på, sedan kan jag själv administrera. Ingen information kring detta finns heller på deras hemsida eller FAQ.

Helt plötsligt kändes det inte så enkelt. Även om de flyttade över databaserna, så blev en hel del fel, de meddelade aldrig när de var klara och på det sättet så blev det problem med en del av mina sajter som inte blev uppdaterade på rätt sätt utan den nya informationen låg kvar i den gamla databasen. Kommunikationen mellan mig som kund och deras flytthjälp var mer eller mindre obefintlig.

Till detta så har nu driftstörningar börjat även hos FS Data. Inga stora men jag har märkt av två stycken. Jag har inte fått någon återkoppling från FS Data om vad det kan vara. Detta var ju det största skälet till varför jag ville byta. Jag ville ha ett driftsäkert webbhotell. Nu håller jag tummarna för att detta inte kommer fortsätta utan att jag kan känna mig trygg med mitt val av hosting partner.

Mitt tips till er som funderar på att byta. Se till och var förberedda på att ni måste aktivt själva ha koll på allt. Annars kommer ni bli grymt besvikna. Hade jag vetat det jag vet nu, hade jag flyttat över mina sajter själv. Det hade gått fortare. Nu ser jag fram mot att mina sajter får det bra hos FS Data.

 

 

 

4 svar på ”Att byta webbhotell”

  1. Att webbhotellen inte har någon koll är ganska ofta ett problem, och det beror väl mest på att olika anställda hoppar in i ärenden de inte satt sig in i först. Så är det hos flera av (om inte alla) de största hotellen. Vore oändligt mycket bättre om _en_ person kunde hjälpa en från början till slut.

    Hos "minihotellet" Manufrog tog en enda person hand om alla ärenden själv, svarade på alla mail inom en kvart och hjälpte mig med flera avancerade problem. Sådan service kan man helt enkelt inte förvänta sig hos jättarna. (Åtminstone enligt min erfarenhet.)

    Men man vet å andra sidan inte hur företagen är tvungna att dela upp sina uppgifter, när det i slutändan handlar om så många olika tekniker som måste fungera i symbios, och antalet anställda är begränsat.

    Hoppas du blir nöjd hos FS Data, jag har själv varit kund där i ett fåtal år. Deras kontrollpanel är precis som du säger inte riktigt lika utvecklad som ett par andra hotells, men jag har varit riktigt nöjd med både hastighet och stabilitet.

  2. Tack Tim för dina kloka ord. Visst är det så. Jag hoppas precis som du att jag kommer bli nöjd kund hos FS Data 😉

  3. Erik Fryklund skriver:

    Hej!

    Jag har eller hade samma bryderier som du. Var så otroligt trött på Crystone och deras ickesupport. Är inte sådär jätteduktig själv så jag visste inte riktigt hur jag skulle gå tillväga. Fick tips om bytwebbhotell.nu och det var verkligen supersmidigt, numera är jag nöjd City Network kund:)

  4. Tack @Erik för tipset!! 🙂

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.