Igår när jag var och handlade slog det mig igen. Hur dålig service får man egentligen stå ut med? Igår var det riktigt, riktigt illa. Jag blev slussad mellan olika anställda i en fysisk butik och min väntetid blev mer än 40 minuter. För det första fanns det inga skyltar om att de hade kölappar. Det satt en lite hållare bland hyllorna som man nästan inte alls kunde se. En anställd gick förbi och jag frågade om man kunde få hjälp när han var klar. Fick kastat i ansiktet ”Du får ta en kölapp som alla andra om du vill ha hjälp.” Oj, tänkte jag. Vilken service? Jag tog snällt en kölapp och fick vänta ytterligare ca 20 minuter innan det blev min tur.
Då sa den ena expediten till den andra: ”Nu skiter vi i kölapparna ta denna kund först, jag orkar inte hjälpa han mer så fortsätter jag på min avdelning. Jag kan inget om datorer eller sånt. Kölapparna krånglar bara till det… förhoppningsvis har ingen sett dem ändå.” Först funderade jag, hörde jag rätt? Jag gick då med bestämda steg fram och sa. ”Jag har en kölapp, jag har snällt väntat på min tur så jag kan ställa en fråga, men jag som kund kanske inte är viktig för er?”
Tjejen tittade på mig. Hon tyckte nog jag var jobbig och till viss del var jag säkert det. Men jag blev arg. Att vänta var inte problemet (hade ju redan väntat i 40 minuter). Däremot att inte förstå när eller vilka som skulle få hjälp, att få snorkiga kommentarer om att det fattar du väl att du måste ta en kölapp ja, det utlöste det hela. Mitt tålamodet tog helt enkelt slut. Helst av allt hade jag bara velat slänga sakerna jag hade tänkt köpa, sprungit ut ur affären och aldrig åkt dit igen. Men det är ju inte vidare moget eller vuxet utan rätt barnsligt. Så där stod jag och kände mig långt ifrån uppassad eller värdefull som kund utan mer som ett fån.
Jag är en person som har jobbat i olika serviceyrken där jag alltid har prioriterat och satt kunden i fokus. Jag har verkligen gillat att ge bra service. Att få göra en kund glad eller nöjd har varit för mig ett bra betyg på att jag har gjort rätt och något bra. För mig har det varit en bekräftelse som motiverar mig till att göra ännu bättre ifrån mig, en riktig sporre. Men bra service skall man ta betalt för. Vissa företag är mer inriktade på detta än andra. En del utger sig för att även vara de bästa inom sitt gebit. En del tänker inte ens på det överhuvudtaget. En del tror de är bra på det men har totalt misslyckats.
Nu är det inte det jag egentligen vill komma till, utan jag är ute efter förändring, att se nya möjligheter. En bransch som jobbar ständigt med att göra bra ifrån sig direkt mot kund är restaurangbranchen. Jag har jobbat som servitris och det bästa var så klart dricksen. Den gav snabbt bekräftelse på att jag har gjort något bra, att jag har gett bra service. Mycket med dricks gjorde mig glad och motiverad. Men det var inte bara pengarna, utan det var vetskapen om att jag verkligen hade gjort något bra. Att någon var nöjd med mitt jobb som sporrade mig till att hela tiden göra så bra ifrån mig som möjligt. Pengarna var bara en bonus och bekräftelse på att jag hade gjort rätt. Ikväll var jag på en kvarterskorg och åt mat, råkade tappa gaffeln på golvet, tog inte mer än knappt en sekund så kom servitrisen med en ny utan att jag ens behövde be om den. Service kallar jag det. Hon var trevlig, artig inte för pratig utan helt perfekt! Hon gjorde allt rätt. Hon gav mig det som de i affären inte kunde ge mig, nämligen bra service. Självklart ville jag ge henne dricks!
Om vi nu skulle leka med tanken att jag för en gång skull skulle få bestämma så skulle jag införa dricks inom alla serviceyrken. För mig är det helt okej att betala skatt för det om man kan tjäna in det som ”extra pengar” bara för att man gör något bra. Då kanske man fick upp serviceyrkena inte bara lönemässigt utan även statusmässigt. Att man lyfter upp att bra service kostar pengar och att det är värt att ge lite extra om man ha blivit väl omskött. För vilken kund vill inte få känslan av att få känna sig speciell? Vem vill inte bli ordentligt omhändertagen? För mig är det inte bara restauranger som har servicepersonal, för mig gäller det även butiker, sjukvård, ja det de flesta olika företag som har en direktkontakt med sina kunder.
Jag vill ge er dricks! Jag vill kunna ge er en slant när jag tycker ni gör något bra. Jag vill uppmana er personal att göra något bra för mig som är er kund! Och jag är beredd att betala för det!
Tycker ni inte att jag kan få bestämma lite grann iallafall?
[…] This post was mentioned on Twitter by Suzannes, Social DJ. Social DJ said: RT @ennazus: Nybloggat på Suzannes.se: Mera dricks till folket! http://www.suzannes.se/2010/07/mera-dricks-till-folket/ #socialDJ […]