Nöjda kunder är lojala kunder

Visst är det väl så att en nöjd kund är en återkommande och lojal kund? Den är otroligt värdefull och sprider gott om dig som företag samt om dina produkter/tjänster. Men oftast möts man av (beroende på marknad så klart) av företag som lägger all sin marknadsföring på att ragga nya kunder istället för fokusera på att ta hand om sina befintliga kunder.

Rätt eller fel?
Jag tycker att ett företag som vårdar sina befintliga kunder och håller dem nöjda är ett företag som tänker långsiktigt och är för mig måna om både sina kunder och sina medarbetare. Det är ett företag som jag skulle värdesätta framför pris, det är ett företag som jag skulle vilja vara kund hos.

Vad är det då som gör en kund nöjd?
För det första vill jag som kund få det som jag har köpt. Att min förväntan ska stämma överens med verkligheten. För att jag ska bli riktigt nöjd så vill jag så klart att upplevelsen ska vara över min förväntan. Det är då som jag kommer känna mig som en lycklig kund, en kund som gladeligen berättar för min omgivning vad jag har upplevt. Det är då ringarna på vattnet börjar att spridas. Om man som företag hela tiden arbetar med att överträffa kundens förväntan och ligga steget före kunden själv ökar självklart sannoligheten att kunden blir en lojal och nöjd kund.

Detta är något som tar tid och kostar pengar. Dock är det en längre investering än att bara satsa på nya kunder. En ny kund vet du ingenting om. Du vet inte om han/hon någonsin kommer att välja dig. Du strör pengar runt omkring dem, men har ingen garanti för att de vill betala för dina tjänster/produkter. En befintlig kund betalar redan samt du har en relation och kunskap = erfarenhet som inte kan köpas till en billig peng. Bara den datan/kunskap om kunden är oerhört värdefull. Du kan på så sätt även se hur du kan utveckla kunden och göra bra merförsäljning. Du kan också använda dina befintliga kunder till att värva nya kunder som ”ambassadör”. Belöna kunden och kundens vänner är ett populärt sätt att öka kundstocken.

Vad skulle göra er till nöjda kunder?

 

Kommentera