Igår var jag på #LCHFsthlm2013 arrangerat av Jill och Magda i Solna. Tjejerna kan du följa på Instagram: Jillsmat och MagdaLCHF där de dagligen inspirerar med sina underbara LCHF-recept.

Vi blev bjudna på en underbart inspirerande föreläsning av Jonas Bergqvist gällande lågkolhydratkost och träning. Fick med mig massor av inspiration och tankar. Jonas beskrev saker och ting väldigt bra och det märktes att han var påläst och kunnig.

”Tre saker som påverkar ditt välmående: Sömn, mat och träning.”

Precis så är det till detta kan man också lägga till stress. Jag vet själv att när jag är stressad så bränner jag min kropp i alldeles för hårt och för mycket. Hade jag varit en dator hade jag för länge sedan fått härdsmälta.

Men när jag har lyckats och förändra mitt välmående så har det varit just de tre komponenterna: Sömn, mat och träning.

Jonas pratade även om att för att lyckas så rekommenderar han:
Kost: Strikt LCHF
Träning: Funktionell styrketräning samt Högintensiva korta intervaller

Jag blev enormt peppad och se vad jag nu göra för att nå nästa steg med min kropp. De senaste två veckorna har jag hamnat ur LCHF och motivationen har inte varit på högsta nivån. Men nu har jag ändrat kurs igen, nu skall jag sätta mål och försöka uppnå dem.

I pausen fick vi underbart god fika – helt i #LCHF-anda.

bild 1 bild 2 bild 3

Recept finns på www.jillsmat.seMandeltårta samt apelsinkaka.

Efter föreläsningen fick vi smaka LCHF-mat och godis.
bild 1 bild 2 bild 3 bild 4Bara för att man äter LCHF betyder det inte att det är konstig eller äcklig mat. Snarare tvärtom, det är väldigt god mat som ibland kan kännas väldigt lyxig.

bild 1Bagerina kex från Rawfoodshop.
bild 5

Sötningsmedel från BodyStore.bild 1Godis från Sockerfri.com

För mig handlar det om att ta bort så mycket socker som möjligt då det finns socker i alla mat och dryck som vi äter. Socker finns i nästan all hel och halvfabrikat så det bästa är att laga mat själv så du vet vad du får i dig. Mjöl (gluten) är också socker vilket gör att om man väljer bort dessa två så klarar man sig väldigt bra, till en början.

bild 2

Vi fick även med oss hem en underbar trevlig goodybag. Både sjögräsnudlar och shiratakinudlar. Brödmix samt kokosolja och en chokladbit med stevia.

Nu blir det till att fundera på hur jag skall lyckas med min viktkamp, vad mina mål är och en handlingsplan hur jag skall kunna uppnå dem.