Jag bor i Stockholm men har inte behövt varken sjukhus eller vårdcentral på flera år. Inte sedan jag flyttade från Göteborg 2009. Ändå är jag allergiker och varje vår är det samma sak, man måste  förebygga våren med medicin. Jag har de senaste åren bara behövt ringa till min läkare i Göteborg så har han skrivit ut ett recept som jag har kunnat gå och hämta ut på apoteket. Väldigt smidigt då alltid behöver samma medicin. Jag har var tredje eller var fjärde år endast behövt besöka en läkare då de vill kontrollera så att de inte behöver justera medicinen.

För mig och för läkarna måste detta vara optimalt, jag behöver inte köa för min medicin och läkarna kan nyttja sin tid till folk som verkligen behöver det. (Inte en sådan som mig som redan vet vad som är fel och hur man kan åtgärda det).

Nu som sagt har jag flyttat och får veta att nej jag kan inte göra detta på samma sätt utan måste besöka en vårdcentral (antar att detta har med att landstingen inte samarbetar med information) och att jag måste boka en läkartid. Jag började med att ringa men fick som svar att de kunde inte ta emot fler samtal idag utan hänvisades till deras hemsida eller att ringa igen en annan dag.

Jag påstår att sajten är användarovänlig då jag var tvungen och titta på FAQ för att hitta hur jag kunde boka tid hos en vårdcentral. Här kommer mina tankar kring vad som skulle kunna förändras.

Den här informationen finns på vårdcentralernas hemsida – jag förväntar mig att enkelt av/omboka tid hos läkare/sjuksköterska/barnmorska, Beställa tid, samt förnya recept.
Skärmavbild 2013-03-22 kl. 14.06.56Först måste jag skapa ett konto. Här önskar jag att det är tydligare mellan att skapa ett nytt konto och för de som är befintliga användare. Kan enkelt göras med en färgbakgrund på en av dem.

minavardkontakter

Så här skulle det kunna se ut:
minavardkontakter_6Kan självklart göras snyggare, vill bara visa på hur enkelt det skulle kunna vara med exempelvis en annan färg för att belysa skillnaderna.

minavardkontakter_4

Eftersom jag har mobilt BankID så valde jag det som identifieringstjänst vid inloggning.
I vanliga fall när jag loggar in med Mobilt BankID så skall man:

  • starta appen på sin mobil
  •  sedan fylla i personnumret på den sajt man är inne på
  • fyll i sin säkerhetskod på mobilen för Mobilt BankID
  • Sedan loggas man in

minavardkontakter_5
Nu måste man även trycka på knappen Uppdatera, jag hade nog bytt knappen till Klicka för att logga in.

Väl inne så börjar jag leta efter var jag kan boka tid. För det är ju det jag vill göra.
minavardkontakter_1Jag hittar inte någonstans var jag kan boka tid. Utan jag får leta i FAQ för att förstå att jag först måste registrera mig för en vårdmottagning för att kunna boka en tid.

Så först måste jag klicka på valet Vårdmottagningar.

minavardkontakter_3

Välja Välj/ändra vårdval
Skärmavbild 2013-03-22 kl. 14.37.55Nu får jag välja vilket område. Kan inte ändra eller göra något så enda typen av vårdval är Husläkarmottagning.

I mitt område finns det tre olika alternativ och jag väljer det som ligger mig närmast.
minavardkontakter_8Här blir det lite fel, skall jag byta mottagning? Jag har ju precis valt en mottagning. Det jag behöver göra är att bekräfta mitt val av mottagning – detta oavsett om jag har valt en ny eller om jag vill byta till en annan.

minavardkontakter_9

Nu så. Detta känns mer rimligt.

Efter detta måste jag gå tillbaka och välja Vårdmottagningar igen.
Klicka på den vårdcentral som jag har valt.

Nu kan jag välja på följande:

  • Av- eller omboka tid
  • Beställa tid
  • Förnya recept.

Jag kan nu klicka på Beställa tid.
För ta del av denna information:

Skärmavbild 2013-03-22 kl. 14.45.58

Bekräftar och fyller i formuläret.
Får då frågan om vilka dagar jag inte kan komma. För mig känns det konstigt, hade nog föredragit: Markera de dagar du kan komma, gjort fler val möjligheter då flertalet av människor arbetar och vill kunna planera.

Skärmavbild 2013-03-22 kl. 14.45.18

Efter jag har fyllt i så får jag en bekräftelse i min inkorg på Mina vårdkontakter.
För mig känns detta helt fel. Jag skulle vilja vända på hela flödet.
När jag väl har loggat in på sidan vill jag enkelt vilja boka tid, av-eller omboka tid, förnya mina recept. Detta skall finnas tydligt på första sidan.

Beställ tid
Om vi börjar med boka tid, så skall det finnas två olika möjligheter – en för mig som inte har valt en vårdmottagning och en för mig som redan har valt vårdmottagning.

Har jag inte valt någon så skall jag uppmanas att göra det. Har jag redan valt en skall frågan komma om jag vill boka hos den mottagning som jag har förvalt eller om jag vill välja en annan.

Av- ombokning av tid
Nu skall en lista komma upp på tider om jag har några. Har jag inga tider att av- eller omboka skall detta alternativ ens visas.

Förnya recept
Om recept finns skall detta synas, annars behövs inte detta vara ett alternativ.

Göm inte bra tjänster under Övriga tjänster. Recept, Uthämtade läkemedel samt Högkostnadsskydd kan visas på första sidan vid inloggat läge.
En annan fråga man får är varför står det att jag måste logga in med e-legitimation för att kunna använda dessa tjänster? Är man inte redan inloggad?
minavardkontater_7Varför engagerar jag mig i detta? Jo, av två anledningar, för det första: skapar man en tjänst med en så bred målgrupp som Mina Vårdkontakter så skall det vara enkelt att nyttja för alla. För det andra så är det så att är man sjuk eller har med sjukdomar och göra så ockuperas hjärnan av massa andra intryck och man är själv kanske inte lika stabil som vanligt och då kan detta skapa en stor irritation och bli helt övermäktigt beroende på hur man mår.

Jag försöker alltid tänka utifrån kundperspektiv när, var och hur är det jag skapar viktigt. I detta fall, när skall man nyttja denna tjänst? Var skall man nyttja den (mobil, surfplatta eller via dator) och hur skall man enkelt utföra det som sajten är till för?

Nu vet jag inte vilka som är ansvariga för sajten och för mig handlar det inte om blame-game, det handlar om att vi måste hjälpa till att skapa användbara tjänster och webbplatser. En vacker dag är jag gammal, sjuk och har det inte lika lätt att hänga med som idag. Då hoppas jag att min kamp för enkelhet har gett frukt och att även jag kan nyttja framtidens tjänster.