Internet är inte gratis. Vi betalar för vår uppkoppling mot internet och vi betalar även för en del tjänster. Vi är inte riktigt vana vid det utan är rätt bortskämda med att det har varit gratis. Tidningarna börjar lansera sina betalväggar för att dra in nya intäkter för att deras gamla affärsmodeller inte funkar tillräckligt bra. Men tänker man då på vad som skiljer en gratis användare och en betalande användare? Var går gränserna för tålamod? Vad kan man acceptera eller inte?

Är något gratis, då har du som användare mer tålamod om något inte fungerar. Men betalar du för något så vill du få valuta för dina pengar. Kan man göra en jämförelse med Maslows behovstrappa?

Maslows behovstrappa

Om vi tänker oss att byta ut följande:
Fysiska behov = drift, dvs att webbplatsen funkar
Trygghet = Skall vara en säker webbplats
Gemenskap = Du kan diskutera och kommentera på webbplatsen
Uppskattning = Du får bra feedback tillbaka från dem som tillhanda har webbplatsen samt från andra som besöker webbplatsen
Självförverkligande = Du känner att du lär dig något och du kan lära ut något till någon annan.

Din toleransnivå i tid är kortare ju längre ner på trappan du står. Oavsett om du betalar eller inte. Vissa saker anser man bara skall funka, däremot kan man utifrån om det är en betaltjänst eller inte  ha olika tålamod på när en webbplats skall vara uppe igen, eller om det har hänt något intrång så kanske man har mer förståelse för att det tar längre tid att täppa till om det är en gratis tjänst.

Men om vi nu går tillbaka till det som jag pratade om tidigare, hur exempelvis tidningarna har försökt skapa sig en betaltjänst genom en betalvägg. Har de då tänkt på säkerställa så att de betalande kunderna får något extra om exempelvis webbplatsen går ner eller utsätts för intrång?
Har man säkerställt så att de betalande kunderna alltid får information först? Att ge dem service?

Nu är det ju inte bara tidningar som har problem med att göra om någonting som har varit gratis, men det är ett bra exempel som man kan tänka på. Om man utgår från Maslows behovsanalys så känns det som om översta trappsteget, det är det som man vill betala för – du kan likna det med in-app köp, titta bara på alla spel.

Jag tror att man kan göra en hel del när det gäller betaltjänster på internet. Det gäller att vara bättre på att förstå hur kunden tänker och vad kunden är villig att betala för. Om vi inte vet hur våra kunder tänker – då är det svårt att få något sålt. Så enkelt är det.

Om jag själv skall svara på rubriken – Ja, jag tycker vi kan kräva mer av betaltjänster på internet. Jag tycker att man som betalande kund skall få mer uppmärksamhet och oftast handlar allt detta om kommunikation.