Hur mycket är service värt?

rosa_vag

Idag när jag var och handlade möttes jag av en trött och väldigt otrevlig kvinna. Jag kände mig som kund inte alls välkommen mer som ett hot, något helt vedervärdigt. Hon skrek till mig – Ser du inte att jag redan har en kund! Jag tittade runt omkring mig och det var tomt. – Förlåt sa jag. Jag såg inte det. Jag stod kvar, tänkte om jag inte säger något utan bara står här och väntar kanske hon kan hjälpa mig efter den kund som hon höll på med.

Kvinnan vägrade att titta på mig. Jag tittade på klockan och försökte spana in ifall det fanns någon annan och fråga. Efter femton minuter hittade jag en ung kille som kom gående. Jag frågade honom och han såg inte heller glad över att se mig. Men jag fick iallafall svar på de frågorna jag hade. Innan jag gick slängde jag en blick mot kvinnan och hon stod fortfarande vid sin dator, utan kund och såg upptagen ut.

Jag har själv arbetat i butik och för mig är detta helt obegripligt. Om jag hade behandlat mina kunder på det sätt som jag blev bemött skulle jag aldrig fått något sålt. När jag var i butiken och väntade så twittrade jag ut frågan: Kan man vägra handla i butiker med otrevlig personal?

I detta fall så hade jag inte något val, men frågan är klart intressant hur mycket är service värt? Jag tycker att service är viktigt. Men samtidigt så är frågan till vilket pris? Vad tycker ni?

Kommentarer

  1. Speciellt i privat sektor är det självklart viktigt att se till att kunden är nöjd. Jag brukar säga att för varje kund man har varit trevlig mot har man fått en kund extra; för varje kund man har varit otrevlig till har man tappat 10. Trots att jag inte ser några som helst ursäkter för kvinnans beteende, var det kanske inte hennes dag? 🙂

  2. Suzanne says:

    @Artem i detta fall var det i privat sektor. Självklart kan jag förstå om man har en dålig dag, det kan jag köpa. Men även om jag hade haft en dålig dag så hade jag aldrig behandlat en kund på detta sätt. Man kan ju vara neutral, inte överpositiv om du förstår hur jag menar. Men det intressant är vad är just service värt? Vad tycker du?

  3. Hej Suzanne. Jag ber om ursäkt att jag inte hört av mig tidigare. Ditt inlägg har gjort att jag skrev ett eget, nu för ett tag sedan. Du kan läsa det här: http://blog.celareartem.com/post/45783556078/worthless 😉

  4. Suzanne says:

    Tack Artem, skall läsa det 😉

Kommentera