Oftast brukar man prata om att ”content is king”, att innehållet är det viktiga och hur det presenteras är inte lika viktigt. Jag vill hävda att HBO Nordic är ett bevis på att så är inte fallet. Lanseringen i Norden är ett totalt misslyckande både utifrån ett varumärkesperspektiv men även utifrån den tekniska tjänst som de erbjuder. Jag brukar sällan vara negativ, men i detta fall känner jag mig otroligt upprörd.

Hur kan man tillåta en så total misshandel av varumärke/produkt som har alla möjligheter till att bli en av de största i världen? 

Innehållet har man, då man besitter på några av de absolut bästa serierna som finns. I USA har man även den tekniska lösningen men här i Norden så har man inte förstått hur tjänsten används speciellt inte om man pratar responsiv utformning.

För att ni skall förstå vad jag menar så skall jag visa upp skillnaderna mellan de olika tjänsterna.

HBO Nordic

HBO-Nordic_1 HBO-Nordic_2 HBO-Nordic_3 HBO-Nordic_4 HBO-Nordic_5 HBO-Nordic_6
HBO Go

hbo-go-screenshot

Längst upp finns en navigering med genre, en sökfunktion och jag slipper sitta och scrolla hela tiden. Vill påstå att detta är en mycket mer genomtänkt och utarbetad version av HBO. Hur man löser det med affärsmodeller är en helt annan sak. I USA säljs HBO Go tillsammans med vanliga TV-abonnemang, så gör vi inte i Sverige på samma sätt även om Telia Digital-tv har samarbeten så är paketeringarna helt olika.

Se och läs mer om HBO Go 

Så nu är frågan vad kommer de betalande kunderna välja?

Jag kommer välja tjänster som funkar bra för mig som person snarare än vad de har för innehåll. Idag finns det alternativ och desto fler är på väg. Nu hoppas jag på att HBO Nordic förstår in kritik och börjar skapa en tjänst som jag vill ha. Det vore det bästa av allt. Att vi fick en användarvänlig tjänst av HBO.