För över en vecka sedan hände något konstigt. Jag blev av med mitt hotmailkonto, den konto som jag använder som inloggning till MSN. Jag märkte det först genom att jag blev utloggad och fick meddelandet om att jag var inloggad på annat ställe. När jag försökte logga in igen fick jag felmeddelande att det var fel lösenord. När jag hade försökt ett par gånger fick jag meddelande att mitt konto var spärrat och att jag var nu tvungen att bevisa att jag var jag.

För att göra en lång historia kort så skaffade jag mitt konto redan 1995, så det har varit mitt i mån, många år. Det var till och med så att när jag skaffade det hade jag problem, jag hade ju ingen o maila. Jag fyllde i det formulär som krävdes sedan var det 24 timmars väntan.

*Namn:: Suzanne;Fors
*Födelsedatum:: June 22, 1973
*Land/område:: Sweden
Ange något av de lösenord som du har använt den senaste tiden för att logga in på ditt konto::
Ange namnen på de mappar du har utöver standardmapparna (t.ex. Skräppost, Utkast och Skickat):: Vänner;Kvitton;Försäljning (Suzanne: kom inte på vilka fler mappar jag hade skapat)
IP:
Region:: (Suzanne: Eftersom jag som sagt har flyttat en del sedan 1995 visste jag inte riktigt vad jag hade kvar i min profil)
Postnummer:: (Suzanne: Eftersom jag har flyttat en del sedan 1995 så hade jag inte riktigt koll på vilket som var det postnummer som jag hade kvar i min profil)
Ange svaret på din hemliga fråga:: (Suzanne: Vore ju bra o få den hemliga frågan, då hade det ju varit lättare och ge det hemliga svaret)
Tidigare ämnen för e-post som du har skickat:: (Suzanne: Hur skall man komma ihåg detta?- Får erkänna att eftersom detta konto spammar en del så använder jag det inte för mail längre utan endast för MSN)
Namnge några få kontakter i din Hotmail-adressbok:: (Suzanne: Borde vara tydligare om det är kontakternas användarnamn som skall anges eller deras riktiga namn)
Nummer för förbetalt kort för XBox eller Zune:: (Suzanne: Har inte aktiverat detta)
Namnet så som det visas på ditt kreditkort:: (Suzanne: Har inte aktiverat detta)
Fyra sista siffrorna i ditt kreditkortsnummer:: (Suzanne: Har inte aktiverat detta)
Kreditkortets utgångsdatum:: (Suzanne: Har inte aktiverat detta)

Efter detta kom följande besked:

 

Tyvärr har vi inte kunnat verifiera att du är ägaren till detta Windows Live ID med den information du gett.

I enlighet med Microsofts engagemang för att skydda din integritet online tar Windows Live ID-konto säkerheten på allvar. Att klara valideringsprocessen kan vara svårt och vi följer stränga riktlinjer för valideringen innan vi kan återställa ett lösenord. Valideringsprocessen blir antingen godkänd eller underkänd. Vi kan inte ge någon feedback om vilken information du gett som var korrekt eller inkorrekt. Detta för att skydda integriteten för Live ID-kontot.

 

Här kommer några rekommendationer för att hjälpa dig att ge korrekt information så att vi ska kunna försäkra oss om att du är kontots ägare och återställa lösenordet.

 

  • Gå genom informationen du gett angående kontot och försäkra dig om att den stämmer.
    • Du kan kontrollera informationen du lämnat in genom att använda länken e-postmeddelandet med ämnesraden ”Windows Live ID Hjälp för kontovalidering och lösenordsåterställning!”, som skickats till den kontaktadress du angav när du skickade in ditt ärende om återställning av lösenord.
    • Om du behöver göra några korrigeringar, skicka in den via ditt ärende i Windows Live Solution Center.
  • Kontrollera information som saknas.
    • Granska informationen du lämnat in och kontrollera vilka frågor du kan ha missat eller valt att inte svara på.
    • Om du behöver lämna in ytterligare information, skicka in den via ditt ärende i Windows Live Solution Center.
  • Ange eventuell ytterligare information genom att skicka in den via ditt ärende i Windows Live Solution Center.
    • All ytterligare information du kan ge för att hjälpa oss verifiera att du är kontots ägare tas tacksamt emot.
    • Några exempel på ytterligare kontoinformation är:
      • En lista över eventuella mappar i Hotmail.
      • Kontakter i Hotmail och Messenger.
      • Ämnesrader för e-post på ditt Hotmail-konto.
      • Om du ändrat exempelvis ditt postnummer, adress, eller annan information, ange även tidigare uppgifter.

Ju mer information du ger oss, desto större chans är det att vi kan verifiera att du är kontots ägare. Observera att vi endast kommer att svara när du angett ytterligare information för validering.

 

Vi förstår att det kan orsaka besvär att inte kunna komma åt ditt konto och vi ser fram emot att hjälpa dig vidare med lösenordsåterställningen.

Windows Live ID Support

Jag fortsatte och fylla på med mer och mer info men Microsoft verkar ha en boot som svarade då jag fick exakt samma svar tillbaka utan att de ens svarade på mina frågor. Jag höll på med detta i flera dagar då det tog ca 24 timmar mellan varje svar från supporten. Jag började bli irriterad och ledsen över hur ett stort företag som Microsoft har helt vansinnigt konstiga regler och sätt mot sina användare. Jag kunde inte låta bli att skriva lite om det i bubblan på facebook och vips så fick jag hjälp via underbara Brit Stakston som gav mig tips på en person som jag kunde maila direkt. Denna person löste allt på ett par timmar! Vilket gjorde mig jätteglad så klart. Så tack snälla för all hjälp!

Men allt detta fick mig också att tänka – är det så att ju större företag man har desto sämre är man på att tänka användarvänlighet? För jag förstår Microsoft som vill göra detta säkert för sina användare – men hela denna process hade man kunna gjort på ett helt annat sätt, men ändå varit säkert för mig som användare.

NU har jag skrivit upp allt som jag behöver ha för att kunna identifiera mig hos Microsoft, men ändå?