Inte alltid så lätt

För över en vecka sedan hände något konstigt. Jag blev av med mitt hotmailkonto, den konto som jag använder som inloggning till MSN. Jag märkte det först genom att jag blev utloggad och fick meddelandet om att jag var inloggad på annat ställe. När jag försökte logga in igen fick jag felmeddelande att det var fel lösenord. När jag hade försökt ett par gånger fick jag meddelande att mitt konto var spärrat och att jag var nu tvungen att bevisa att jag var jag.

För att göra en lång historia kort så skaffade jag mitt konto redan 1995, så det har varit mitt i mån, många år. Det var till och med så att när jag skaffade det hade jag problem, jag hade ju ingen o maila. Jag fyllde i det formulär som krävdes sedan var det 24 timmars väntan.

*Namn:: Suzanne;Fors
*Födelsedatum:: June 22, 1973
*Land/område:: Sweden
Ange något av de lösenord som du har använt den senaste tiden för att logga in på ditt konto::
Ange namnen på de mappar du har utöver standardmapparna (t.ex. Skräppost, Utkast och Skickat):: Vänner;Kvitton;Försäljning (Suzanne: kom inte på vilka fler mappar jag hade skapat)
IP:
Region:: (Suzanne: Eftersom jag som sagt har flyttat en del sedan 1995 visste jag inte riktigt vad jag hade kvar i min profil)
Postnummer:: (Suzanne: Eftersom jag har flyttat en del sedan 1995 så hade jag inte riktigt koll på vilket som var det postnummer som jag hade kvar i min profil)
Ange svaret på din hemliga fråga:: (Suzanne: Vore ju bra o få den hemliga frågan, då hade det ju varit lättare och ge det hemliga svaret)
Tidigare ämnen för e-post som du har skickat:: (Suzanne: Hur skall man komma ihåg detta?- Får erkänna att eftersom detta konto spammar en del så använder jag det inte för mail längre utan endast för MSN)
Namnge några få kontakter i din Hotmail-adressbok:: (Suzanne: Borde vara tydligare om det är kontakternas användarnamn som skall anges eller deras riktiga namn)
Nummer för förbetalt kort för XBox eller Zune:: (Suzanne: Har inte aktiverat detta)
Namnet så som det visas på ditt kreditkort:: (Suzanne: Har inte aktiverat detta)
Fyra sista siffrorna i ditt kreditkortsnummer:: (Suzanne: Har inte aktiverat detta)
Kreditkortets utgångsdatum:: (Suzanne: Har inte aktiverat detta)

Efter detta kom följande besked:

 

Tyvärr har vi inte kunnat verifiera att du är ägaren till detta Windows Live ID med den information du gett.

I enlighet med Microsofts engagemang för att skydda din integritet online tar Windows Live ID-konto säkerheten på allvar. Att klara valideringsprocessen kan vara svårt och vi följer stränga riktlinjer för valideringen innan vi kan återställa ett lösenord. Valideringsprocessen blir antingen godkänd eller underkänd. Vi kan inte ge någon feedback om vilken information du gett som var korrekt eller inkorrekt. Detta för att skydda integriteten för Live ID-kontot.

 

Här kommer några rekommendationer för att hjälpa dig att ge korrekt information så att vi ska kunna försäkra oss om att du är kontots ägare och återställa lösenordet.

 

  • Gå genom informationen du gett angående kontot och försäkra dig om att den stämmer.
    • Du kan kontrollera informationen du lämnat in genom att använda länken e-postmeddelandet med ämnesraden ”Windows Live ID Hjälp för kontovalidering och lösenordsåterställning!”, som skickats till den kontaktadress du angav när du skickade in ditt ärende om återställning av lösenord.
    • Om du behöver göra några korrigeringar, skicka in den via ditt ärende i Windows Live Solution Center.
  • Kontrollera information som saknas.
    • Granska informationen du lämnat in och kontrollera vilka frågor du kan ha missat eller valt att inte svara på.
    • Om du behöver lämna in ytterligare information, skicka in den via ditt ärende i Windows Live Solution Center.
  • Ange eventuell ytterligare information genom att skicka in den via ditt ärende i Windows Live Solution Center.
    • All ytterligare information du kan ge för att hjälpa oss verifiera att du är kontots ägare tas tacksamt emot.
    • Några exempel på ytterligare kontoinformation är:
      • En lista över eventuella mappar i Hotmail.
      • Kontakter i Hotmail och Messenger.
      • Ämnesrader för e-post på ditt Hotmail-konto.
      • Om du ändrat exempelvis ditt postnummer, adress, eller annan information, ange även tidigare uppgifter.

Ju mer information du ger oss, desto större chans är det att vi kan verifiera att du är kontots ägare. Observera att vi endast kommer att svara när du angett ytterligare information för validering.

 

Vi förstår att det kan orsaka besvär att inte kunna komma åt ditt konto och vi ser fram emot att hjälpa dig vidare med lösenordsåterställningen.

Windows Live ID Support

Jag fortsatte och fylla på med mer och mer info men Microsoft verkar ha en boot som svarade då jag fick exakt samma svar tillbaka utan att de ens svarade på mina frågor. Jag höll på med detta i flera dagar då det tog ca 24 timmar mellan varje svar från supporten. Jag började bli irriterad och ledsen över hur ett stort företag som Microsoft har helt vansinnigt konstiga regler och sätt mot sina användare. Jag kunde inte låta bli att skriva lite om det i bubblan på facebook och vips så fick jag hjälp via underbara Brit Stakston som gav mig tips på en person som jag kunde maila direkt. Denna person löste allt på ett par timmar! Vilket gjorde mig jätteglad så klart. Så tack snälla för all hjälp!

Men allt detta fick mig också att tänka – är det så att ju större företag man har desto sämre är man på att tänka användarvänlighet? För jag förstår Microsoft som vill göra detta säkert för sina användare – men hela denna process hade man kunna gjort på ett helt annat sätt, men ändå varit säkert för mig som användare.

NU har jag skrivit upp allt som jag behöver ha för att kunna identifiera mig hos Microsoft, men ändå?

Kommentarer

  1. […] Shared Inte alltid så lätt. […]

  2. Linnea says:

    Hej Susanne!
    Jag vet inte vem du är men jag hittade in på din blogg efter lite googlande, jag är med om precis samma sak just nu och jag är i stort behov av min mail. Så jag undrar hur du till slut fick rätt på det, vem var personen som du mailade och som kunde hjälpa dig?
    /Linnea

  3. Suzanne says:

    Hej Linnea! Stackare. Jag mailar dig information om vem som kanske kan hjälpa dig.
    Lycka till!

  4. Tom says:

    Hej!

    Jag hittade också hit genom lite googlande. Har exakt samma problem. Skulle uppskattas väldigt mycket om du ville mail info om hur man löser detta.

    Mvh Tom

  5. Suzanne says:

    Jag mailar dig Tom.

  6. Erik Bernäng says:

    Hej Suzanne! Är med om samma problem själv just nu, det gör mig vansinnig. Hittade till dig tack vare google. Det vore jättesnällt om du kunde maila mig lite information.

    Erik

  7. Suzanne says:

    Jag mailar dig Erik! Hälsningar Suzanne

  8. Erik Bernäng says:

    Tack tack tack! Äntligen fungerar min mail. Guld värt!

    Erik

  9. Suzanne says:

    Så bra att det löste sig Erik, jag förstår precis din känsla! 😉

  10. Filip Eriksson says:

    Hejsan! Hittade dig efter lite googlande, som alla andra i inlägget. sitter med samma problem och skulle vara oerhört tacksam för hjälp, om du fortfarande minns hur du gick till väga!

    Filip

  11. Suzanne says:

    Hej @Filip jag mailar dig hur du kan göra. 😉

  12. Muna says:

    Hej! Hittade dig efter lite googlande, som alla andra i inlägget. sitter med samma problem och skulle vara oerhört tacksam för hjälp, om du fortfarande minns hur du gick till väga! Kan du hjäääälpa mig, har en stor bevov av min mail. Tack!

  13. Sejda says:

    Hej Suzanne!
    Vad skönt att du fixade det till slut! Jag hittade dig genom att söka på den skevaste frågan någonsin, som då är:
    ”De sista fem siffrorna i numret på det förbetalda kortet för Xbox LIVE eller Zune.” Så jag tänkte bara kolla ifall du skulle kunna hjälpa mig? Och tala om för mig hur jag ska göra. Jag behöver verkligen min mailadress pga att jag har alla mina bilder & arbeten där!

    MVH
    Sejda

  14. Suzanne says:

    Hej Sejda!
    Har allt löst sig för dig? Annars maila mig på suzanne.fors@gmail.com så skall jag försöka hjälpa dig. Antar att den mailadress du har angivit är den du inte kommer åt? Hälsningar Suzanne

  15. marta says:

    Hej Suzanne!
    Hittade dig efter lite googlande, som alla andra i inlägget. sitter med samma problem och skulle vara oerhört tacksam för hjälp, om du fortfarande minns hur du gick till väga!
    skulle vara så oerhört tacksam om du kunde hjälpa mig.
    har inte kunnat komma in i mer ‘n en vecka nu ://

  16. Nadia says:

    Hej, jag exploderar snart, har EXAKT samma problem och kommer ingenstans. Har allt från lönespecifikation, cv, o skolarbeten som finns på min mejl+ familj bilder. Kommer inte ihåg vem jag mejlat senast för det var månader sen jag mejla någon. Behöver din hjälp!=)

  17. Suzanne says:

    Hej Nadja, kan jag nå dig på den mailadress som du har angett?

Kommentera