Efter en underbar påskhelg med ledighet så har jag haft chansen och funderat lite. I lördagsmorse var jag på ett av mina favorit caféer i Göteborg Le Pain Francais på Olskrokstorget. Jag gillar verkligen maten som de serverar, jag gillar miljön, även personalen är bra, men oj vad hjälp de skulle behöva med en leveransprocess.

Som det är idag så funkar det inte alls. Man beställer sin mat/frukost, betalar, får sin dryck sedan måste man passa och hålla själv koll på vad man har beställt och i vilken ordning. Många gånger är det ingen som har vidare koll på någonting känns det. Mitt förslag är att göra en tydlig leveransprocess vilket gör det enkelt för kund och för personal. Kund för att kunna verkligen njuta av café upplevelsen, personalen för att få bra arbetsro. I detta exempel tar jag inte med allt tekniska saker som man kan göra med automatisk information från kassa – till kök osv. Utan bara enkelt och traditionellt.

Så här fungerar det idag:

Mitt förslag till Le Pain Francais:

Mycket mer enklare för alla parter. Kunderna har koll på att man får rätt saker och att det sker i turordning. Som serveringspersonal så kan man ta en bricka åt gången och se till att kunderna får det som de efterfrågar. De behöver inte kolla hela tiden utan det sker harmoniskt. Framför allt tror jag att viss struktur och ordning kan vara skönt och ha. Även för en sådan som mig 😉