Dagens ungdom: – Jag är mitt varumärke

När jag var ung på 80-talet var kläder viktigt. Men inte alls så viktigt som det är idag. På 80-talet skulle man skulle ha Levis jeans, Salomon ryggsäck och snygga Adidas skor med tre välkända ränderna. Idag är det så mycket mer. De varumärken som man har idag skapar även ens egen identitet. Det är inte bara viktigt att de är snyggt utan även vad varumärket står för. Varumärken som Dagens Media presenterar symboliserar något för ungdomarna och de tar ställning till varför de använder just dessa.

Hur lyckas man som företag att få sitt varumärke populärt bland ungdomar? Enkelt? Nej, det är det inte men visst går det. Framför allt skall man ha ett erbjudande eller produkt som faller ungdomarna i smaken. Men man skall även ha ett tydligt erbjudande som gör det enkelt för dem att ta ställning till om detta är något för dem eller inte. Skillnaden mellan förväntan och verklighet måste vara hårfin och de måste förstå vad som gynnar dem som konsument eller användare.

För att få veta vad verkligen ungdomarna tycker gjorde jag en kort intervju med tre killar med olika åldrar och från olika städer. Allt för att få en sådan bra bild över vad de egentligen tycker.

Frågor: Vilka varumärken vill du förknippas med och varför? Bryr du dig om vad dina kompisar tycker om ”dina” varumärken?

Anders Hagström, 17 år, Kalix:

Jag har inget emot att synas med speciella varumärken. Vissa kan ju faktiskt rent ut sagt förbättra. Dom varumärkena jag är stolt över att bära är Apple, Frank Dandy, Peak. Vissa H&M-plagg. Och framför allt Lacoste.

Apple är, förutom en statusgrej, ett företag som bara kommer växa. Prylarna dom bygger är snygga, funktionella. Rent ut sagt grymma.

Hur andra ser på ”mina” varumärken är jätteviktigt. Men ofta ser jag det som ett mål att få kompisar att också gilla liknande.

Gustav Holmström, 15 år, Kumla:

Apple, så klart. Google står också högt i kurs. Jag är inte så kinkig när det kommer till klädesmärken men Jack & Jones och JC är det jag har på mig just nu och oftast så de kan jag ju förknippa mig med. Sedan är det väl inte så mycket mer märkespryttlar jag använder Nikeskor (eller är det Adidas? Så bra koll har jag) Zappos.com är ju coola, värderar kunden osv. fast inget jag använder 🙂

Apple för att iPhonen är i en klass för sig och som jag tycker är enklast och använda.
Jack & Jones och JC för att det är snygga kläder helt enkelt, jag tänker inte på miljö och var kläderna är tillverkade när jag köper. Google för att jag, well, använder deras tjänster väldigt mycket varje dag. Skorna för att de är snygga och sköna 🙂

Nej, så länge de inte tycker illa om mig för att jag använder ett visst varumärke. Och det har inte hänt ännu.

Mauritz Zachrisson, 14 år, Stockholm:

Svår fråga. Varumärken som på ett eller annat sätt ger ett seriöst intryck, kanske. Oftast något som går lite mot strömmen, är lite annorlunda och lite speciellt.

Apple är ett bra exempel. Jag älskar struktur och intuitiva produkter. Att det ska fungera utan problem är så klart också viktigt. Kompromisser är inget jag vill ägna mig åt. Fokus på det jag vill göra, och inte saker jag behöver göra är också viktigt. Andra varumärken är ex. Carlings och Levis. I de fall jag alls bryr mig om kläder. Det känns som genomarbetad design, snarare än logotyper. Det är väl på något sätt en del i ens identitet, det blir ju symboliskt på ett sätt – jag har prylar av en anledning snarare än att de bär en viss logotyp, så, ja.

Nej, det är inget som diskuteras särskilt ofta just bland mig och mina kompisar.

Intressant anteckning: Nu visste jag innan att dessa killar gillade Apple, men det är kul att se hur de själva väljer det som ett självklart varumärke som de vill identifiera sig med och varför. Viktigt är alltså att även få med något mer. Nämligen tanken om en livsstil.

Kommentera